Skip to main content

Facebook-pärinästä kasvoi yli 5000 heijastimen kampanja

Mona Harttiolla olivat palaa päreet liikenteessä viime vuoden lopulla. Hän oli autollaan liikkeellä Salossa, ja oli saman pimeän illan aikana kaksi kertaa lähellä piti-tilanteessa kevyen liikenteen kanssa.
Ensimmäisellä kerralla kyseessä oli kävelijä, toisella kerralla risteyksen yli ajanut pyöräilijä. Yhdistävä tekijä on se, niin kävelijällä kuin pyöräilijälläkään ei ollut minkäänlaista heijastinta.

Kotiin päästyään Harttio kirjoitti tapahtumista Facebook-seinälleen.
– Otti niin päähän, että piti sinne vähän päristä.
Se kannatti: avautuminen luettiin, ja jonkin ajan kuluttua Harttioon otettiin yhteyttä ja mietittiin, että pitäisikö asian ympärille oikein perustaa kampanja.
Näin myös tehtiin, ja Harttio perusti Facebookiin pystyyn Heijastimet heilumaan 2015-ryhmän. Sen nimissä hän alkoi ottaa yhteyttä yrityksiin ja yhteisöihin, ensimmäisten joukossa Rahtarit ry;een. Sieltä luvattiin yhteensä 200 heijastinta, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi lähetti kampanjalle puolestaan sata heijastina.
Varsinainen jättipotti tuli Hella Lightning Oy:ltä: yritys toimittaa kampanjan puitteissa jaettavaksi 5000 heijastinta.

Kampanjan facebook-ryhmässä on kerätty yhteystietoja halukkailta jakajilta ja Harttio ja Kivimäki toimittavat heijastimia jakajille ensi viikon aikana.
Osa pistetään jakoon Salossa, osa Turun suunnassa ja osa pääkaupunkiseudulla.
– Jos yritykset haluavat lähteä mukaan ja lahjoittaa heijastimia, ilman muuta saa vielä tulla mukaan, toivottaa Harttio.

Hänen herätyksensä heijastimen tärkeyteen ei ollut kahdessa tiukassa tilanteessa tien päällä. Perniöläissyntyisen Mona Harttion lähipiiristä muun muassa isä ja setä ovat ammattikuljettajia.
– Heijastimen käyttöön on opetettu kyllä jo äidinmaidossa. Muistan, kun olimme pieniä niin mihinkään ulos ei lähdetty ennen kuin heijastin oli kunnolla vaatteissa kiinni.
– Saattaa olla, että siitä on joskus kotona kuullut murinaa, että miksi ei heijastimia käytetä.

Jaa artikkeli: