Teijolla on viimeiset vuosikymmenet yksi maamerkeistä ollut telakan nosturi.
Telakka on käynyt läpi monenlaisia vaiheita ja joskus on ollut hiljaisempaakin.
Viime aikoina tekemistä on riittänyt. Yksi työllistäjistä on ollut Puolustusvoimat, aivan viime aikoina on puolestaan keskitytty tekemään lossien muutostöitä, ja tämä sarja saa nyt jatkoa. Varsinkin työllistäjänä tilaus on jopa kaupungin mittakaavassa tärkeä. Teijolla on oltu jo jonkin aikaa toiveikkaita sen suhteen, että Viking Linen uuden risteilijän tilauksesta lohkeaisi töitä myös Teijolle.
Laivanrakennusala, puhutaanpa aivan uuden aluksen rakentamisesta tai vanhojen korjaamisesta, on vuosien mittaan jatkuvasti muuttunut.
Vanhastaan on puhuttu telakan työläisistäkin rautakourina. Perustavansorttista metallityötä mahtuu luonnollisesti sitäkin telakalle edelleen, mutta esimerkiksi tietotekniikan tulo laivoille on lisännyt sen alan osaajien töitä laivanrakennuksessa.
Paletti on koko lailla monipuolinen, kun samassa telakka-altaassa on vuoroin korjattavana armeijan kalustoa, välillä lauttoja ja kohta perään tehdään risteilijän osia.
Tämän luulisi toimivan hyvänä työnäytteenä, kun maakunnassa joku seuraavan kerran etsii monipuolista laivanrakentajaa.
Sitkeää kiertämistä
Presidenttipeliä pelataan jatkuvasti useammassa pöydässä.
Ensimmäisenä Perniöön jalkautui keskustan Paavo Väyrynen. Hänestä voidaan olla montaa mieltä mutta aika varmana voidaan pitää, että kylmäksi pitkän linjan poliitikko ei jätä juuri ketään.
Ainakaan sitkeyden puutteesta Väyrystä ei voi syyttää, hän kiertää maata parhaimmillaan usean paikkakunnan päivävauhtia.
Nähtäväksi jää, yltävätkö muut kisaajat samaan tahtiin ja monenko kiertuekalenteriin mahtuu muita kuin isoimpia taajamia.
Joku vaikutus silläkin varmasti äänestystulokseen on.