Tämän syksyn kuuma peruna poliittisella kentällä on länsirata.
Salon valtuusto kokoontuu 15.12. ylimääräiseen kokoukseensa, jossa kaupunginvaltuusto päättää osaltaan Länsirata-hankkeen rahoituksesta ja osakassopimuksen hyväksymisestä.
Hyväksyttäväksi tulevassa osakassopimuksessa Salon osuus ensimmäisestä vaiheesta on 27 miljoonaa. Vertailun vuoksi: Turku maksaa ensimmäisestä vaiheesta 130 miljoonaa ja Espoo 170 miljoonaa.
Kokonaissumma kuntien maksettavaksi on 400 miljoonaa, josta Turku ja Espoo maksavat yhteensä 300 miljoonaa. Salon osuus siis tuosta ensimmäisen vaiheen 400 miljoonan kokonaissummasta on 6,75 prosenttia. Nämä lukemat löytyvät osakassopimusta koskevasta tiedotteesta Salon kaupungin internetsivuilta syyskuun alusta.
Isoja summia, kyllä. Mutta eivät mahdottomia. Siksi minä uskallan olla länsiradan kannalla tällä rahoitusmallilla, koska se mahdollistaa hyvää myös meille perniöläisille.
Olen koettanut pitää tätä mahdollisimman yksinkertaisena itselleni. Enkä tarkoita sitä, etteikö mielestäni isot infrahankkeet pitäisi ensisijaisesti maksaa valtion kassasta tai etteivätkö pöydällä olevat euromäärät olisi isoja summia.
Länsirataa puoltaa moni seikka. Nykyisen rantaradan korjaaminen tulisi maksamaan lähes saman verran kuin uuden rakentaminen eli länsirata. Lisäksi vanhan radan korjaustöiden aikana koko junaliikenne olisi pois käytöstä pitkään. Toisin sanoen rataa ei olisi käytännössä ollenkaan.
Yksi suurimmista syistä kohdallani ratahankkeen kannattamiselle on yhteyksien paraneminen. Suomessa on kolme aluetta, jotka kasvavat: Turun seutu, Tampereen seutu ja pääkaupunkiseutu. Länsiradalla parannetaan yhteyttä näistä kahteen, joista Helsingin suuntaan matka nopeutuu arvioiden mukaan jopa yli puoli tuntia. Näillä alueilla on työpaikkoja, jotka kiinnostavat varmasti myös salolaisia, eli myös meitä perniöläisiä.
Perniöön rakennetaan kohta uusi yläkoulu, alakoulustakin voidaan vielä puhua uutena. Lampolan päiväkotikaan ei ole kovin vanha. Miksei tämäkin voisi olla yksi näkökulma uudelle lapsiperheelle asettua Perniöön, jotka hyödyntäisivät myös tulevaa rataa. Mene ja tiedä, olkoon sitten vaikka toiveajattelua. Teoriassa kuitenkin mahdollista.
Länsirata on elinvoiman kasvattamisen mahdollistamiseksi tehtävä teko, josta pois jääminen tuntuisi minusta pään pensaaseen laittamiselta.
Moni perustelee myös radan vastustamista sillä, että matka-aika ei lyhene kuin hieman.
Arvioiden mukaan se on 30 minuuttia, niin moniko tähän seikkaan viittaava olisi valmis muuttamaan nykyiseltä asuinpaikaltaan tuon verran kauemmaksi omalta työpaikaltaan, jos ja kun sillä ajalla ei ole kerta niin väliä.
Epäilen että aika harva on valmis muuttamaan edes 15 minuuttia.
Vaikka perniöläisiä olemmekin, niin konkreettisesti asuinkuntamme on Salo. Länsirata tuo uusia mahdollisuuksia Salolle, sitä myöten myös meille Perniöön.
Muun muassa näistä syistä minä kannatan Länsirataa.
Kimmo Lehto, sd.
kaupunginvaltuutettu






