Määräaikaishuoltojen ja katsastusta varten tehtävien pesujen venyminen on harventanut Petun lossin liikennöintiä alkuviikolla.
Maanantaina ja tiistaina lossi liikennöi vain osan päivästä.
-Tietoni mukaan keskiviikkona on katsastus ja sen takia työt on nyt tehtävä. Konehuoneen pesun aikana lossia ei voi ajaa, selvittää tiekunnan puheenjohtaja Teijo Lehtola.
Hän toteaa, että varsinaisia teknisiä murheita lossilla ei nyt ole. Niitäkin on vuonna 1972 valmistuneen lossin matkalle sattunut; esimerkiksi toissakeväänä vuodon korjaus vei ajovuoroja.
-Jos lossille on aikoinaan määritelty käyttöiäksi 30 vuotta niin sen ohi on jo tultu, Lehtola toteaa.
Toiselta liikennepaikalta ehkä vapautuvasta pettulaisittain uudesta lossista ei saarella ole tietoa: vanha toimii ja kuljettaa toki yhä, Lehtola muistuttaa. Lähinnä huolettaa tuleva avustusten taso.
Suomen saaret ry julkisti viime viikolla kannanoton, jossa se muistuttaa Suomen 20 yksityistielossin kuljettavan vuosittain yli 200 000 ajoneuvoa.
Määräaikainen asetus on viimeiset kolme vuotta taannut näille tieosuuskunnille 85 %:n korvauksen lossien kustannuksista. Asetuksen voimassaolo kuitenkin päättyy vuoden lopussa. Yhdistys toteaa, että liikenne 12 -suunnitelmassa, joka on vielä parlamentaarisessa käsittelyssä, on kuitenkin erittäin huolestuttava kirjaus. Sen mukaan yksityistielossien osuuskunnat saisivat 80 % korvauksen ”määrärahatason salliessa”. Jaettava määräraha olisi kuitenkin kokonaisuudessaan nykyistä selvästi pienempi, ja samasta tuesta kilpailisivat muun muassa Suomen kaikki yksityistiet ja sillat, ennakoi Suomen saaret ry.
-Tästä on yritetty pitää äänt ja ennen muuta huolettaa se, että avustuspolitiikka on niin poukkoilevaa, Lehtola toteaa.
-Pitäisi olla varmuus tulevasta.
Hän muistuttaa, että henkilöstökulut ovat vakiot, polttoainetta tarvitaan nuukasta ajotavasta huolimatta ja myös ylläpito vaatii varoja.







