Skip to main content

Teijon maamerkki hävisi, mutta uusi nostaa enemmän ja vähemmin äänin

 

Teijolla nostaa nyt uusi nosturi niin alusten osia kuin tarvittaessa miehiäkin. Maanantaina huollossa olleelta alukselta puuttui vielä lankonki, joten Harri Laine sai kyydin työmaalleen nosturin korissa.

Teijon kylän horisontissa on jotain toisin kuin vielä keväällä.

Kylän maamerkkeihin on kuulunut nosturi, jonka konehuoneen kyljessä luki suurin kirjaimin Teijon telakka.

Sähkökäyttöinen, kiskoilla telakka-altaan reunalla kulkenut nosturi oli otettu käyttöön vuonna 1962 ja se oli hankittu Turun telakalta, tietää Millog Oy:n Jukka Luomala.

Nosturin uusimisesta oli puhuttu jo Teijon telakan aiemman omistajan aikana ja nyt päätös uusimisesta tehtiin, sillä vanha nosturi oli väistämättä tullut käyttöikänsä päähän.
–Ja kun mitään osia et saa hyllystä. Osia oli hankittu pitkin maailmaa ja tehty itsekin, Luomala muistuttaa.

Nosturi oli monelle näöltään tuttu, mutta vanha ja myös pieneksi jäävä.  Se nosti 25 tonnia altaan reunalta altaan keskelle.

Uusi nosturi ei ole ihan uusi sekään vaan jo parikymmentä vuotta palvellut.  Japanilaisen Kobelcon valmistama laite tuli Teijolle pääkaupunkiseudulta.  Se nostaa 35 tonnia altaan keskelle ja kymmenen tonnia altaan ylikin.

Käytännössä joustavuutta parantaa se, että kiskojen sijaan nosturi kulkee telaketjuilla ja se voi näin liikkua esimerkiksi telakka-altaan viereiselle hyllylle.

–Vaikka se dieselillä käy, niin ääni on hiljaisempi kuin vanhassa, mikä kyllä kirskui mennessään, yksikön päällikkö Lauri Laaksonen sanoo.

Nosturinkuljettajan polvet kiittänevät sitä, että nyt ohjaamo on maan tasalla.  Vanhasta nosturista näkyvyys oli hyvä jo korkeuden vuoksi, uusi on varustettu kameroin.   Vanha päätyi kierrätykseen, vain 40-tonninen betoninen vastapaino odottaa kohtaloaan telakka-altaan vierellä.

 

Vanhan nosturin kylki kertoi selvästi, minkä yrityksen tontilla kone toimii.

Jaa artikkeli: