Kaloilla saattaa tulevaisuudessa olla avoin kulkuyhteys merestä Matildanjärveen puroa pitkin.
Matildankartanon lähellä sijaitsevan, kaupungin nykyään omistaman padon kunnosta on kannettu huolta jo pitkään ja parhaillaan on käynnissä padon korjaussuunnittelu.
Nyt yhtenä vaihtoehtona selvitellään sitä, voisiko padon yhteydessä olla myös kalatie.
–Parhaillaan patoa säädetään käsin ja se on haastavaa ja työllistävää. Ajatus on, että säätämistä ei enää tarvittaisi ja samalla on mietitty, miten padon vesikuormaa jatkossa vähennetään, toteaa ympäristönsuojelutarkastaja Jaana Röytiö.
Kaupunki sai padon omistukseensa maakaupan yhteydessä viitisen vuotta sitten. Korjaussuunnittelua tekee kaupungille alaan erikoistunut yritys. Tarkoituksena on nimenomaan korjata pato, ei rakentaa uutta. Historiallisesti merkittävässä ympäristössä sijaitsevan padon korjaamiseen on sanansa sanottavana myös museoviranomaisilla.
–Vielä tänä syksynä neuvottelemme alueellisen vastuumuseon ja yksityisten maanomistaijen kanssa siitä, miten tästä jatketaan, sanoo Jaana Röytiö.
Yksityiset maanomistajat liittyvät asiaan sikäli, että heti kaupungin omistaman padon alapuolella maa on yksityisomistuksessa. Jos padon korjaus tehdään kalat huomioiden, tulee tehtäväksi kunnostuksia myös alapuoliseen uomaan, sanoo Röytiö.
Kaupunginpuutarhuri Matti Nikander toteaa, että suunnittelutyössä menee vielä ensi vuosi; toteutuksen aika voisi olla vuonna 2026, jos asia etenee suotuisasti ja määrärahoja on. Hän ei toistaiseksi tohdi antaa karkeaakaan kustannusarviota. Jaana Röytiö on astetta varovaisempi:
–Luvituskin vie aikaa ja voi olla, että 2027 on rakennusvuosi.
Pato on joka tapauksessa korjauslistalla, päädytään kalatiehen tai ei; se on siinä määrin huonokuntoinen, että kaupunki ehti jo kertaalleen kieltää padon ylityksenkin.