Suomalaisoppilaiden heikentyneitä Pisa-tuloksia saa ihmetellä – vai saako?
Niin kuin Perniön yhteiskoulun vt. rehtori Juha Vuoristo toteaa, Pisa-tulokset eivät tulleet yllätyksenä. Ovathan opettajat nähneet osaamisen tason heikentymisen oppitunneilla.
Opettajat ovat jo pitkään ilmaisseet huolensa oppimisympäristöjen muutoksista ja toiminnan ”tehostamisesta”, jossa ryhmäkoot suurenevat ja rahoitus pienenee. Vastalauseita ovat herättäneet myös trendikkäät, lasiseinäiset terraarioluokat, jotka kuormittavat sekä koululaisia että opettajia. Silti niitä rakennetaan yhä.
Päättäjien on syytä kuunnella opettajia, jotka luokkahuoneissa tai avonaisissa ryhmätiloissa opettavat. Siksi Perniönseudun Lehti kysyi Perniön yhteiskoulun opettajilta, mikä heidän mielestään jarruttaa oppimista ja mitä pitäisi tehdä toisin.
Etenkin äidinkieli ja matematiikka ansaitsevat arvostusta.
Kaikille tekee hyvää osata kielioppisäännöt ja ynnälasku, mutta ei siinä kaikki. Lukemisen ja kirjoittamisen taito on paljon muutakin kuin sanojen muodostamiseen ja pilkun ja pisteen erottamista.
Kaikki eivät ehkä joudu koskaan oikeassa elämässä laskemaan ympyrän kehän mittaa tai jäsentelemään esseetä. Matematiikka ja äidinkieli opettavat kuitenkin paljon laajempia taitoja, joita tarvitsevat päivittäin kaikki.
Ne opettavat loogista päättelykykyä, selkeää ajattelua, luovuutta, itsensä ilmaisua sekä opettajien peräänkuuluttamaa keskittymiskykyä. Lisäksi kaikki älynystyröitä harjoittava ponnistelu kehittää kognitiivisia kykyjä. Lista voisi varmasti olla pidempikin. Samalla lasku-, luku- ja kirjoitustaito toimivat perustana kaikelle muulle oppimiselle. Kirjoitus- ja lukutaito ovat välttämättömiä yleissivistyksen karttumiselle ja ympäröivän maailman ymmärtämiselle. Nämä taidot eivät kartu kuin töitä tekemällä.