–Sain Lapissa kerran kyydin tunturiin poromiehen moottorikelkassa, mutta se oli ulkomaista tekoa, kertoi yritysjohtaja Antti Aarnio-Wihuri Teijolla lauantaina.
–Päätin, että kelkat pitää tehdä Suomessa.
Paikaksi tuli Teijon Tehtaat, missä Wihuri-Yhtymä valmisti autoja. Kelkan merkiksi tuli Winha, tutusti V-alkuista sarjaa.
Teijolla on tehty kuorma- ja linja-autoja ja Teijo-avolavaa.
–Modifioimme muun muassa Volvo 444 -mallista farmariautoja.
Laskettelurinteen parkkipaikalla oli lauantaina moottorikelkkoja kaaressa, juhlittiin Winha-kelkan 50-vuotista taivalta.
Tapahtumaan osallistuminen oli Aarnio-Wihurille itsestään selvää ja tuttuja riitti juttusille.
Esiintymislavana oli punainen Vilske-kuorma-auto.
–Näissä oli Volvon moottori, kertoo Aarnio-Wihuri miettimättä.
Perhe ei asunut Teijolla, vaikka bisnekset olivatkin siellä reilut parikymmentä vuotta.
–Oltiin kyllä paljon täällä, mutta asuttiin Kuusistossa. Olen usein sen jälkeenkin poikennut Teijolla ja nyt taas useammin, kun minulla on täällä tehty alumiinivene.
Teijolta Aarnio-Wihuri jatkoi Helsinkiin, töihin.
–Jäin 68-vuotiaana eläkkeelle, kun Suomessa on semmoinen laki, mutta teen työtä ja saan siitä palkkaa.
Työsarkaa riittää, Wihuri .konsernin kärki on pakkausteollisuudessa ja lisäksi muun muassa ilmailussa ja ehkä tutuimmillaan tukkuketjussa.
–Meillä on 5500 työntekijää ja pitää katsoa, että heillä on työtä, jatkaa ensi kuussa 80 vuotta täyttävä Aarnio-Wihuri patruunamaisesti.
Konsernin liikevaihto on yli kaksi miljardia euroa.