Eteläisessä Salossa on kirjattu viikon aikana useita liikenneonnettomuuksia, joissa on onnekkaasti selvitty ilman vakavia vammautumisia.
Viime viikolla kantatien liikenne seisoi nokkakolarin takia. Onnettomuuspaikalla käyneelle Perniönseudun Lehden toimittajalle tuli harmitustaan purkamaan matkan jatkumista odotellut rekkakuski, joka totesi, että samanlaista saa nähdä tien päällä viikottain. Kuljettaja piti kokemuksensa perusteella yhtenä syyllisenä älypuhelimia, joita käytetään autoa ajettaessa estoitta, ja huonolle huomiolle jää varsinainen liikenteen seuranta.
–Ei tiedetä yhtään ainakaan siitä, mitä auton takana tapahtuu, kuljettaja harmitteli.
Ajatuskulku on tuttu: tien päällä olevista autoilijoista valtaosa on mielestään hyviä kuskeja, joiden ajotaidot sallivat pienen nettisurffailun kesken ajamisen.
Mikä asiaan sitten on lääke. Älypuhelin on monelle kuin kehon jatke; se on viimeisenä kädessä ennen nukahtamista ja heti herättyä laite kaapataan yöpöydältä käteen. Pelkkä sen sanominen, että on tilanteita, joissa puhelin yksiselitteisesti on pidettävä kassissa, ei varmastikaan auta.
Teknisesti olisi varmasti mahdollista estää älypuhelimen toiminta auton liikkuessa. Käytäntö, jossa auto- ja puhelinteollisuus ovat jo pitkään sovittaneet järjestelmiään yhteensopivaksi, on kuitenkin ajatuksesta hyvin kaukana. Toisaalta auton matkustajille älylaitteiden käyttö voi olla matkan aikana ainakin viihtyvyyttä lisäävä asia. Kylmästi voisi todeta, että kuljettajan ei periaatteessa ole tarkoituskaan viihtyä vaan ajaa autoa.
Valvonnalla ei ongelmaa estetä. Tien päällä on kuitenkin helppo havaita, että ilmiö on todellinen. Autoilijoiden lisäksi puhelimia käytetään polkupyöräillessä.
Ihan niinkään asian ei soisi olevan, että vasta riittävän lähellä sattunut onnettomuus herättää edes pienen joukon ihmisiä kerrallaan huomaamaan, että molemmat silmät tarvitaan liikenteessä havaintojen tekemiseen.
Miten muuten oivallus voisi syntyä?
Syksy yllättävine liukkaineen ja pimeine iltoineen on vieläpä aikaa, jolloin on oltava erityisen tarkkana.