Kohta vietämme keskikesän hienointa aikaa,juhannusta.Kirkollisena aiheena on Johannes Kastajan toiminta tienraivaajana Herralle.Hänen toimintansa parannuksen julistajana ja tien aukaisijana on lähellä Herran Jeesuksen julkisen toiminnan alkamista. Oli lupausten täyttymisen aika. Johannes Kastajan isä , Sakarias puhkesi ylistykseen tästä asiasta mm. tällaisin sanoin:”Ylistetty olkoon Herra, Israelin Jumala! Armossaan hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen….niin kuin hän ikiajoista asti on luvannut pyhien profeettojensa suulla…”ja Johannekseen liittyen edelleen siinä ylistyksessä sanoo” ja sinua, lapsi, kutsutaan Korkeimman profeetaksi.Sinä käyt Herran edellä ja raivaat hänelle tien.Sinä johdat hänen kansansa tuntemaan pelastuksen, syntien anteeksiantamisen.”Luuk.1:68-70,76,77.
Jumalan pelastussuunnitelma oli toteutumassa.Herramme itse julisti juuri tätä:”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle,kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma.”Mark.1:15.Tätä toteutumista ei mikään voinut estää, ei kansan luopumiset, vihollisten väkivalta eikä mikään. Herra oli uskollinen, hän muisti lupauksnsa.
Otan esille nyt erään Johannes Kastajaan liittyvän kohdan, Joh.1:29 sanotaan:”Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen.Johannes sanoi:”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin”.Hengen johdatuksesta Johannes Kastaja sanoi näin.Tämä lause johdattaa suoraan siihen, mikä oli Herramme päätehtävä täällä maan päällä.Tämä Karitsa-sana liittää yhteen Vanhan ja Uuden testamentin.Jumalan Karitsa viittaa Jesajan ennustukseen:”…niinkuin karitsa joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas joka on ääneti keritsijäinsä edesssä, niin ei hän suutansa avannut..”Jes.53:7. Se viittaa myös pääsiäislampaaseen, joka teurastettiin Herran pelastustyön muistoksi israelilaisilla,2.Moos.12. Nöyrä uhrieläin ja sen veren merkitys synnin poistamikseksi ovat olennaiset piirteet Uuden testamentin Karitsa-nimityksessä. Monessa paikassa tätä nimitystä käytetään , myös Ilmestyskirjassa, siellä juuri verrataan myös iankaikkista elämää Karitsan häihin, seurakunta eli uskovat ovat Karitsan morsian, joka on päässyt sinne Karitsan veren puhdistamana.
Todella valtava ja tarpeellinen on meille itsekullekkin muistaa Johanneksen viestiä: Katsokaa, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin. Hän on ristillä kuollessaan sovittanut maailman synnin uhrikaritsana.Hän ei tullut vain oman kansansa lunastajaksi, vaan koko maailman .Meidän elämämme ja ihmisen teot , vaikka kuika yrittäisi, eivät auta meitä ollenkaan pelastuskysymyksessä, ne ovat kuin saastainen vaate vain.Vain Jumalan Karitsan sovintokuolema on riittävä maksu sovintoon Jumalan kanssa.
Muuten, jokaisessa messussa, ehtoolisosassa , nousemme laulamaan Jumalan Karitsa-hymniä.Siinä on sanottu kaikki, me olemme avuttomat, mutta saamme yhtyä tuohon lauluun vaikka nytkin rukoillen:”Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä, anna meille rauhasi ja siunauksesi.
Eila Kirkola-Jokinen