
17-vuotias Kaisla Ketonen on hakenut poikkeuslupaa, mutta ei ole vielä saanut päätöstä. Hän uskoo, että lupa tulee. Kortin saatua skootterilla ei tarvitsisi enää ajaa.
Erik Laakso ja Kaisla Ketonen ovat 17-vuotiaita nuoria, jotka koko maan mittakaavassa kuuluvat nuorten vähemmistöön, mutta eivät omien sanojensa mukaan poikkea Perniössä valtavirrasta.
Nämä kaksi nuorta nimittäin joko ajavat autoa 17-vuotiaana poikkeusluvalla tai ovat hakeneet poikkeuslupaa.
Laaksolla on ollut takataskussaan henkilöauton ajamiseen oikeuttava ajokortti viime tammikuusta saakka. Ketonen taas on hakenut poikkeuslupaa, mutta hän ei ole saanut päätöstä vielä Traficomilta.
17-vuotiaiden kuskien poikkeusluvat nousivat hyvin nopeasti puheenaiheiksi valtakunnallisissa medioissa, kun suomalaiset järkyttyivät vajaa kaksi viikkoa sitten Nurmijärvellä kahden nuoren kuoltua kolarissa.
Moni kyseenalaisti tapauksen jälkeen vuoden 2018 poikkeuslupauudistuksen, joka on mahdollistanut yhä useammalle nuorelle ajokortin saamisen poikkeusluvalla.
Ennen uudistusta vain todella harva sai kortin poikkeusluvalla, kertoo Traficomin liikenneturvallisuuden erityisasiantuntija Riikka Rajamäki.
Varsinais-Suomessa noin 35 prosenttia 17-vuotiaista saa ajokortin ajamiseen oikeuttavan poikkeusluvan, Rajamäki kertoo.
Erik Laakso ja Kaisla Ketonen arvelevat tuon lukeman olevan kuitenkin Perniössä paljon suurempi.
–Minun kavereistani suurimmalla osalla on poikkeuslupakortti, Laakso kertoo.
–Varmaan yli puolella lukion kakkosvuoden opiskelijoilla on kortti, Ketonen täydentää.

Erik Laakso on ajanut autoa B-ajokortin poikkeusluvalla tammikuusta lähtien. Kortin saaminen on helpottanut kulkemista ja avannut ympäröivää maailmaa.
Suomea järkyttäneestä kuolonkolarista huolimatta poikkeusluvalla ajavien nuorten onnettomuudet eivät ole nousussa.
Traficomin tilastojen valossa liikenteessä kuolleiden nuorten, eli 17–20-vuotiaiden kuskien määrä on laskenut viime vuosina säännöllisesti.
Laakson ja Ketosen samanikäisten nuorten kuolemat tekevät surullisiksi. He näkevät, että liikenneturvallisuutta voisi kukin parantaa esimerkiksi vähentämällä kännykän käyttöä tai sitä, että kukaan ei ajaisi liian kovaa tietyillä tienpätkillä.
Laakso arvelee, että nuorilla tapaturmia voi lisätä näyttämisen halu kavereille. Hän kokee, että viranomaisetkin voisivat kohdistaa erityistä tarkkaavaisuutta nuoriin kuskeihin.
Nuorten poikkeuslupia kyseenalaistava näkökulma hieman harmittaa Erik Laaksoa ja Kaisla Ketosta.
–Kyllä se vähän harmittaa, koska kyllä aikuisilla ja vanhemmillakin sattuu virheitä ja on ollut kolareita, Ketonen toteaa.
–Välillä tuntuu, että nuoria syytetään vähän liikaakin. Se ei automaattisesti tarkoita sitä, että me nuoret teemme vain virheitä, Laakso sanoo.