Ei voi kuin ihailla ammattilaisen työtä. Juha Rautavirta käyttää hallintalaitteita pienin liikkein ja 210-metrinen autolautta Baltic Princess taittuu Maarianhaminan sataman laituriin melkein milli kerrallaan.
– Se pitäisi 20 sentin tarkkuudella paikalleen saada, toteaa Rautavirta, kun alhaalta on tullut tieto että keulan ja perän köydet ovat laiturissa kiinni.
Ensi kertaa Rautavirta ei olekaan asialla: mies aloitti työt merillä 31 vuotta sitten kotikaupungissaan Vaasassa. Ensimmäinen jungmannin paikka aukesi Uumajaan liikennöineellä autolautta Fenno Expressillä.
Meri vei miehen mennessään ja on antanut siitä lähtien leivän. Juha Rautavirta valmistui lopulta merikapteeniksi vuonna 2000 ja on viimeiset puolitoista vuotta ollut teijolainen.
– Teijo oli niin sopivassa paikassa. Helsingin linjalla ollessakin oli kohtalainen työmatka, Rautavirta sanoo.
Turku-Tukholma-väli on kipparin näkökulmasta vaativa reitti, myöntää Rautavirta.
– Aktiivista elämää täällä vietetään, kun satamia on viiden tunnin välein.
Rautavirta on myös palanen suomalaishistoriaa: hän on Finnjetin viimeinen suomalaiskippari.
– Se oli hieno laiva, ihan ainutlaatuinen.
Lue koko Treffatti-sarjan juttu painetusta lehdestä