Skip to main content

Syvempi väylä Salon satamaan toisi telakalle lisätöitä

Salon satamaan halutaan syvempi väylä ja isompia laivoja. Entisen sokerisataman ostanut Salo Seaport on kehittänyt satamaa, mutta väylän mataluus on muodostunut pullonkaulaksi. Korvensalmeen johtaa neljän metrin väylä.

Liikennevirasto on pari vuotta sitten tehnyt syventämisestä kannattavuuslaskelman, jonka mukaan 5,5 metrin väylä vaatisi noin 11 miljoonan euron investoinnit. Matalampi, 4,8 metrin vaihtoehto olisi vain miljoona euroa halvempi.

Liikennevirasto on vaatinut, että syventämisen vaikutuksia tutkitaan liikennejärjestelmätasoisesti. Varsinais-Suomen liitto ja Salon kaupunki ovat tehneet selvityksen ja siinä arvioidut vaikutukset puoltavat väylän syventämistä.
Kaupunginhallitus päätti maanantaina esittää Liikennevirastolle, että se käynnistää  väylän syventämisen suunnittelun ja toteutuksen  mahdollisimman pian osana äkillistä rakennemuutosta tukevana toimenpiteenä.

Salon väylän syventäminen 5,5 metriin avaisi uusia mahdollisuuksia Teijolla toimivalle Western Shipyardin telakalle.
Telakka-allas on 5,5 metrin syvyinen, mutta altaan kynnyksen yli uivat vain alle 4,3 metrin syväyksellä uivat  alukset.
Telakan toimitusjohtaja Pekka Niinistö sanoo, että kynnys alennetaan, jos väylä päätetään syventää. Telakalla arvioidaan syvemmän väylän tuovan kymmenkunta alusta lisää vuosittain. 

Jaa artikkeli: