Lieneekö yhtään postikorttia Helsingin eteläsatamasta tai kauppatorilta, missä ei olisi Suomenlinnan lautta kuvassa mukana. Lautan voi sanoa olevan osa kansallismaisemaa.
Samainen Suomenlinnan lautta on parhaillaan remontissa Teijolla, Western Shipyardin telakalla.
Aluksen on omistanut vuodesta 2004 Sun Lines –yhtiö. Telakan ulkopuolella odottaa altaaseen pääsyä yhtiön toinen yhtä tuttu lautta, ex -Korkeasaari.
Suokin ajoi Teijolle parin miehistön jäsenen kanssa Teemu Vainio, yksi alusten omistajista ja kippareista.
– Kyllä se parikymmentä astetta kallisteli, kun tullessa tuuli kaksitoista metriä kaakosta.
Lautalle tehdään normaali maalaushuolto ja rungon katsastus, mutta samalla lähtee ylempää tyyliä ja tunnelmaa.
– Ohjaamon ikkunat vaihdetaan, ne olivat pehmeät.
Komeat messinkiheloitetut tammipokat saavat väistyä, saman kohtalon ovat kokeneet jo ovet ja pian myös penkit.
–Kotimaan liikenteen määräykset kiristyvät muun muassa palokuorman osalta.
Teemu Vainio uumoilee duunaripuolen penkeille lähtöä, samoin kuin visakoivuvanerisille seinille.
Suokki sai muutama vuosi sitten Teijolla uumeniinsa nykyaikaiset dieselkoneet ja on sen jälkeen ollut reitin luotettavin alus. Vanhahatavasta muodosta huolimatta Suokki on täynnä uutta tekniikkaa ja turvallisuutta.
Lautassa on jo automaattinen sammustusjärjestelmä ja kaksi automaattista ”paukkulauttaa”.
–Niihin mahtuu sataviisikymmentä ihmistä kumpaankin, kertoo Vainio.
Koko juttu painetussa lehdessä