Joskus pitää nähdä vähän vaivaa, että pääsee jatkossa vähemmällä.
Perniön yhteiskoulua käyvä Elias Laajalahti tympääntyi viime vuonna koulumatkojen pyöräilemiseen.
–Alkoi laiskottaa se polkeminen, hän virnistää.
Nuorukainen otti esiin kynän ja paperia ja lopputulos seisoi viime viikolla yhteiskoulun edessä: yksipaikkainen sähköauto on Eliaksen itse suunnittelema ja toteuttama, aikaa rakentamiseen on kulunut pyöreästi talven teknisen työn tunnit.
Auton runko on hitsattu taivutellusta putkesta. Muoto palvelee sitä, että auto vielä jonain päivänä saa katteenkin päälleen.
–Jotain muovia se voisi olla. Tavoitteena oli tehdä aerodynaaminen muoto.
Putkikehikkoon on kiinnitetty tekniikka: ohjauslaitteet on hitsattu itse, ohjauksen raidetankoa liikuttaa välivarren ja nivelien avulla ohjaustanko. Etupyörät ovat rullatuolista. Taka-akseli ja sitä myöten voimansiirtokin pohjautuvat vanhaan polkupyörän runkoon, josta on tarvittu takaosa. Kiinasta tilattu sähkömoottori on istutettu rungon kolmioon, ja se pyörittää moottoripyörän ketjun välityksellä eturattaita. Takapyörä vaihdepakkoineen ja vaihteensiirtäjineen on ennallaan. Kuskin istuimena toimii koulun vanha tuoli vähän muotoiltuna ja Eliaksen itse toppaamana.
Eliaksen sanomana tekeminen kuulostaa helpolta. Esimerkiksi virtalukko piti saada, mutta valmista ei ollut heti mistään ottaa.
–Otin sitten kaapin lukon, rakensin siihen ympärille rasian ja laitoin sen ohjaamaan mikrokytkintä, hän kertoo.
Moottorin teho on 450W eli vajaa hevosvoima. Huippunopeutta kertyy mittauksen mukaan 24,7 km/h. Vauhti ja kiihtyvyys olivat yllättää tekijänsä ensimmäisellä koeajolla.
Säännöt edellyttävät, että kevyessä sähköajoneuvossa on heijastimet ja äänimerkinantolaite, ja nämä Eliaksenkin autosta löytyvät. Samoin radio.
–Johtoja tuli nyt vähän enemmän, kun piti alkaa näiden varusteiden kanssa hienostella, Elias virnistää.
Koko juttu painetussa lehdessä
PS: Teknisen työn tunneilla on tehty paljon muutakin
mielenkiintoista.
Kuvia tekemisistä löytyy osoitteesta
rotationpyk.blogspot.fi