Skip to main content

Saaren taian markkinointi nosti somekohun – väitteet kotimaisuudesta saavat kovaa kritiikkiä

3.6.20247 kesäkuun, 2024Uutiset

Särkisalossa toimintansa käynnistäneen ja Perniössä tehdasta ja tehtaanmyymälää pyörittävän kosmetiikkayritys Saaren taian markkinoinnista on noussut kohu sosiaalisessa mediassa.

Blogisti ja kosmetiikan markkinoinnin alalla työskentelevä Sanni Jama nosti Instagramissa esiin yrityksen tuotteiden kotimaisuusasteen.

Jaman tekemän selvityksen mukaan Saaren taian verkkokaupan tuotteista 29 prosenttia on kotimaisia, vaikka yritys on tuonut markkinoinnissaan esiin paikallisuutta.

Verkkokaupan erään kategorian sivulla  luki aiemmin ”100% kotimaista luonnonkosmetiikkaa”.  Otsikoksi muutettiin Jaman julkaisun jälkeen “Kotimainen luonnonkosmetiikka”.   Sivulla pyöri vielä maanantaina video, jossa todettiin ihonhoitotuotteiden valmistuvan huolellisena käsityönä Suomessa.  Sivulla todetaan edelleen, että Särkisalon luonnon helmassa syntyvät Saaren taika -tuotteiden ideat ja reseptit.

Jama toteaa epäilevänsä, että ulkomailla valmistettavien tuotteiden kuten seerumien ja emulsioiden reseptit ovat alihankkijoiden.
–Private label -merkeille voi antaa omankin reseptin, mutta oma otaksumani on, että vedettömiä tuotteita valmistavalla yrityksellä ei ole kompetenssia tähän, Jama toteaa.

Sanni Jaman selvitystyö lähti liikkeelle aurinkovoiteista, joista häneltä oli kysytty kokemuksia.  Saaren taian kasvoaurinkovoiteen koostumus oli Jamalle yllätys: se sisältää muun muassa Octinoxate-nimistä ainetta, jolla on todettu haitallisia vaikutuksia  vesistöihin.  Sitä sisältävät aurinkosuojavoiteet on kielletty esimerkiksi Havaijilla vuonna 2018. Asiasta on uutisoinut muun muassa Guardian. 

Jama toteaa, että kyseessä on aine, jota ei hänen mukaansa käytä isoista valmistajista esimerkiksi Nivea.
–Se on ympäristöpahis, jonka käyttämistä on vaikea ymmärtää, kun yritys muuten linjaa olevansa ympäristöystävällinen ja vastuullinen.

Jama muistuttaa, että kritiikin kärki ei kohdistu siihen, että tuotteissa on mukana synteettisiä ainesosia, vaan markkinoinnin ja tuotesisällön ristiriitaan.

Jama on suorittanut kosmetiikan markkinoinnin opinnot sekä luonnonkosmetiikan tuotekehityksen perustutkinnon.

Yritys muutti maanantaina myös Instagram-tilinsä kuvausta.  ”Erityisesti haastavalle iholle luonnon raaka-aineista”- virkkeeestä lähti kaksi viimeistä sanaa.

Yritystä edustavien Veera Amnelin-Kylämäen ja Johanna Amnelinin  toimittamassa  vastauksessa todetaan, että omat Saaren taika-brändin tuotteet ovat  100-prosenttista kotimaista luonnonkosmetiikkaa.
–Verkkosivuilla lukenut teksti on verkkokauppamme tuotekategorian nimi, jonka alla on Suomessa valmistetut luonnonkosmetiikkatuotteet.

–Olemme pian julkaisemassa uutta verkkosivua, jota on työstetty jo tovi. Uusilla verkkosivuilla parannamme muun muassa kotimaisten tuotteidemme löydettävyyttä. Päätimme varmuudeksi jo nyt poistaa Saaren Taika -tuotteitamme koskevan 100-prosenttisen kotimaisuuden maininnan kyseisestä tuotekategoriasta, jottei vääriä mielikuvia syntyisi, Johanna Amnelin ja Veera Amnelin-Kylämäki sanovat sähköpostivastauksessaan.

–Tuotemerkit, joissa on loppuliite, kuten Saaren Taika Ecolution, tulevat alihankkijamme kautta. Tiedostamme haasteen ja teemme töitä selkeyttääksemme viestintää kuluttajille siitä, mitkä tuotteet valmistuvat Suomessa ja mitkä eivät.

Yrittäjät sanovat, että valikoiman kotimaisuusasteen nostamiseksi etsitään jatkuvasti uusia ratkaisuja.
–Jotta voimme tarjota asiakkaillemme monipuolisen ja laadukkaan tuotevalikoiman, valmistutamme muita tuotemerkkejämme ulkomailla.

Yrittäjien mukaan sekä tuoteideat että reseptit syntyvät Särkisalossa.

Kysymykseen Octinoxatesta yrittäjät vastaavat tuotteen olevan poistumassa.
-Olemme päivittämässä valikoimakriteereitämme. Olemme rekrytoineet lisää osaajia, jotka huolehtivat, että valikoimamme kaikki tuotteet täyttävät asettamamme valikoimakriteerit. Kyseessä on Anti-age päivävoide kasvoille SPF 50, jossa käytetyt raaka-aineet ovat turvallisia ja noudattavat EU:n kosmetiikkalainsäädäntöä. Kyseessä on ollut poistuva tuote, jonka myynti on päättynyt.

Myöhemmin  yritys ilmoitti tuotteen poistuneen valikoimasta.

Yrityksen sivulta löytyvän tekstin mukaan luonnonkosmetiikka -termille ei ole  yhtä määrettä:  valmistaja voi yrityksen mukaan kutsua tuotettaan luonnonkosmetiikaksi, vaikka siinä olisi 60 prosenttia luonnollisia ainesosia. Saaren taian rajana on 95 prosenttia, todetaan sivustolla.  Luonnonkosmetiikan sertifikaatitkaan eivät edellytä, että tuote on 100% luonnollista, sivulla todetaan.

Valmisteen ei saa luvata parantavan sairauksia

Kosmetiikan markkinoinnissa käytettävien väittämien pitää olla totuudenmukaisia. Markkinointiväittämissä tuotteisiin ei saa yhdistää sellaisia ominaisuuksia tai vaikutuksia, joita niillä ei oikeasti ole ja esitetyt vaikutukset on pystyttävä todistamaan. Suomessa asiaa valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes.
Tuotteesta annetun tiedon pitää olla hyödyllistä, ymmärrettävää ja luotettavaa. Niin sanotun väittämäasetuksen tavoitteena on taata kuluttajille suoja kosmetiikan harhaanjohtavia markkinointiväittämiä vastaan, parantaa kuluttajien suojaa ja toimijoiden tasapuolista asemaa ja edistää reilua kaupankäyntiä.

Kosmetiikan markkinoinnissa EU-/ETA-alueella pitää noudattaa seuraavia väittämiä koskevia kriteerejä: lainmukaisuus, totuudenmukaisuus, näyttöön perustuva tuki, rehellisyys, oikeudenmukaisuus, perusteltujen päätösten tekeminen.
Esimerkiksi ns. lääkkeelliset väittämät, joilla luvataan valmisteen parantavan sairauksia tai sen oireita, eivät ole sallittuja.

EU-/ETA-alueella myytävillä kosmeettisilla valmisteilla ei ole ennakkohyväksyntää. Näin ollen väittämät, joissa valmisteen esitetään olevan viranomaisen hyväksymiä, eivät ole sallittuja.

Väittämä ei saa antaa valmisteesta virheellistä tai asiaankuulumatonta tietoa. Jos esimerkiksi tuotteen väitetään sisältävän hunajaa, pitää sen sisältää hunajaa eikä hunaja-aromia.

Aihe kasvoi valtakunnalliseksi

Aihe kasvoi viikon aikana valtakunnalliseksi.  Perniönseudun Lehden uutisen Facebook-näyttökertoja oli torstaina yli 170 000.  Aiheen esille ottaneella Sanni Jamalla on yli 10 000 Instagram-seuraajaa ja sen ovat jakaneet myös useat muut kymmenien tuhansien seuraajien some-vaikuttajat.
Uutisen jakoi muun muassa Kemikaalicocktail-sivua Facebookissa pitävä toimittaja Noora Shingler.  Hänen julkaisuaan on jaettu torstaina iltapäivällä lähes 300 kertaa.   Uutismedioista aiheeseen ovat tarttuneet Perniönseudun Lehden jälkeen muun muassa Salon Seudun Sanomat  ja Helsingin Sanomat. 

Myös Iltalehti ja Ilta-Sanomat ovat uutisoineet asiasta.

Lisätty 6.6. klo 10.50. väliotsikon jälkeinen osuus.  Lisätty 6.6. noin klo 17 toisen väliotsikon jälkeinen osuus. Lisätty 7.6. klo 10.30 Anni Jaman koulutustiedot ja tieto iltapäivälehdistä.

Jaa artikkeli: