Särkisalon entiseen Muurin kouluun muuttaneet Lauri Vanninen ja Kaisa Martinkauppi-Vanninen ovat huolissaan Särkisalontien turvallisuudesta.
Pariskunta on asunut Särkisalossa vasta puolitoista vuotta, mutta he ovat jo todistaneet kolmea onnettomuutta Särkisalon taajaman ja Förbyn välillä. Suunnilleen kolmen kilometrin alueella nopeusrajoitus on 80 km/h.
–Mielestäni nopeusrajoitus on ehdottomasti liian korkea. Tällaisella tiellä ei ole turvallista ajaa noin kovaa vauhtia. Tien reunakin on niin kapea, että siinä ei kunnolla mahdu kävelemään. Jos haluaa väistää rekkaa, täytyy mennä ojan puolelle, Martinkauppi-Vanninen kommentoi.
Pariskunta toivoo, että ainakin Norrbyntien ja Tehtaantien väli muutettaisiin 60 km/h alueeksi. Lauri Vanninen kertoo keskustelleensa nopeusrajoituksista myös naapureiden kanssa.
–Lapsiperheet ovat huolissaan erityisesti talviseen aikaan, kun lasten pitäisi kulkea bussipysäkille, mutta lyhytkään reitti ei ole turvallinen. Viimeksi joku rekka oli vienyt mennessään Förbyn taajamamerkin ja suistunut osittain bussipysäkin puolelle. Kävelin kyseisen paikan ohi ja ajattelin, että jos tuossa pysäkillä olisi seissyt silloin lapsia, siitä ei olisi selvinnyt hengissä, Vanninen kertoo.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo, että yleisnopeusrajoitus 80 km/h on yleinen käytäntö vähäliikenteisillä teillä taajamien ulkopuolella. Ajonopeus on sovitettava kuitenkin aina tilanteen mukaisesti.
Särkisalon ja Förbyn välisen alueen lyhyt 80 km/h tieosuus on Klangin mielestä sellainen, että se mahdollisesti voitaisiin muuttaa 60 km/h alueeksi.
–Tässä tapauksessa näen, että tiellä voisi olla yhtenäistämisen paikka, ettei väliin jäisi tällaista yksittäistä nopeamman rajoituksen paikkaa. Kun ELY-keskukseen tekee ilmoituksen aiheeseen liittyen, voi samalla tuoda esille sen, jos muutkin alueen ihmiset toivovat tielle alhaisempaa nopeusrajoitusta. Tulkinnanvaraisissa tapauksissa silläkin voi olla merkitystä, että suurin osa kyläyhteisöstä on toiveen takana. Vaikka tästäkin huolimatta me katsomme ensimmäisenä faktoja, onko muutokselle pätevät syyt.
–Siitäkin voi olla apua, jos kaupunki kannattaa muutosta ja näkee, että tie ei ole turvallinen, Klang lisää.