Salolaiset elintarvikkeet halutaan tehdä entistä tunnetummaksi Suomessa ja maailmalla. Yrityssalon uudessa hankkeessa salolaisille ruokatuotteille etsitään uusia markkinapaikkoja.
– Salo on Suomen suurin maatalouskaupunki. Täällä on paljon viljatiloja, mutta myös marja-, liha- ja maitotiloja sekä kasvihuoneviljelyä, hankkeen projektipäällikkö Henna Kyyrä luettelee.
Hanke saa nyt vetoapua EU-rahoituksella. Ykkösakseli on myöntänyt Yrityssalon ”Ruokaketju laajemmille markkinapaikoille” -hankkeelle yli 67 000 euroa rahoitusta. Se on 80 prosenttia koko hankkeen kustannuksista.
– Olemme saaneet maatalous- ja elintarvikeyrittäjiltä palautetta, että he tarvitsevat enemmän markkinapaikkoja tuotteilleen. Monesti toimijat toimittavat tuotteitaan paikallisiin kauppoihin, mutta nyt mietimme, miten sitä voisi laajentaa maantieteellisesti, sekä saada tuotteita esimerkiksi tukkuun ja ravintoloihin.
Liki kolmekymmentä vuotta sitten mansikkatilasta ja mansikkahillosta aloittanut perniöläinen perheyritys Marjajaloste Meritalo on tuttu kauppojen hillo-osastoilta ympäri Suomen. Se on pikkuhiljaa laajentanut tarjontaansa myös mehuihin, limonadeihin ja siidereihin.
Yrityksen toinen perustaja Susanna Lindstedt kertoo, että Perniöstä ponnistaminen on vaatinut paljon pitkäjänteistä työtä.
– Aika monta kertaa on tullut mentyä ympäri Suomea hillosalkun kanssa maistattamassa tuotteita. Ja se ei mikään pikku salkku olekaan, vaan todella raskas, Susanna Lindstedt muistelee nauraen.
Kaiken takana on se, että tuotteen on oltava myös laadukas.
– Tuotteessa on oltava myös joku pieni erilaisuus, jos ei koko ajan halua olla mukana hintakilpailussa. Tuotteen ulkonäkökin on tärkeä, Lindstetin tyttäret, yrityksen toiminnassa mukana olevat Emmi Brownie ja Anni Heijari luettelevat.
Salossa kaupunki voisi Lindstedtin, Heijarin ja Brownien mukaan tukea paikallisia elintarvikealan yrityksiä monin tavoin.
– Salon kaupungin kannattaisi nostaa ruokamatkailua enemmän esiin.
He toivovat, että valtakunnallisissa tukihankkeissa pienyrittäjien saamaa rahoitusta kohdennettaisiin tuotekehityksen sijaan enemmän yritysten perustoimintaan ja olemassa oleviin tuotteisiin.
Koko juttu 21.12. painetussa ja digilehdessä!