Skip to main content

Kuka hyötyy risteilijöistä?

Media on parhaillaan sakeana lobbareita, jotka haluavat tehdä risteilyaluksia. Jos valtio lainaa 50 miljoonaa euroa, niin työpaikkoja syntyy 23 000 kpl. Lainaa tarvitaan siis 2200 euroa työpaikkaa kohti. Laina maksetaan takaisin kun laiva on valmis.
Summa ei tunnu kovin suurelta työpaikkaa kohti. Panostaminen tämän verran omaan työpaikkaan ei monella toimialalla ole vierasta.
Onko esimerkiksi Metalliliitto harkinnut sellaista vaihtoehtoa, että veronmaksajan rahojen sijaan työpaikkojen varmistamiseen käytettäisiin ammattikunnan myöntämää lainaa.
Sitten toinen tieto; Telakalla työskentelee 800 suomalaista, julkisuudessa annettujen tietojen mukaan. Mistä ovat nuo muut.  
Kun työvoima liikkuu (se on  hyvä asia) niin lainoja pitäisi myös hankkia muualta.
Luonnollista on myös, että telakan omistaja ottaa omat kymmenyksensä näistä lainarahoista.
Lobbareilla ei ole helppoa selittää rahavirtoja siten, että suomalainen metalliduunari hyötyisi laivan tekemisestä, saati sitten suomalainen, salolainen veronmaksaja.

Peruskuntalainen


Jo on aikoihin päästy

Et happama näköne ylijohtaja Vartiaine kehta päästä suustas et työntekijä muuttu työantaja silmis epäkiinnostavaks enne eläkeikkä.
Tän kertto Iisalme Sanoma.
No muu haluis pittä ihmise melkke hautta saakka töis. Ei niitte silmis vaa sit epäkiinnostavaks muut.
Muu mielest  nää kaua töis ollette tarttis saara kahre tonni palka lisä, et opetais niit ku tuleva jatkama hene työt.
Siis peeväs.
Tää Juhana Vartiaine vopis näyttä esimerkki ja purotta palkkas puole tai muutta autiol saarel, ettei nää näit epäkiinnostavi ihmissi. Työmies on ain palkkas ansainnu.
Yöuniki men piele ku tota fundeerasi.

Sota-aja Flik


Jaa artikkeli: