Skip to main content

Koodijahti juoksuttaa ja opettaa monenlaista

Koodi on kätketty kirjaan, näyttävät Oliver ja Jeter.–Katso tässä, pöydän päällä on tarra ja koodi on pöydän alla ja täällä on lisää.

Nelosluokkalaiset Oliver Järvinen ja Jeter Hietarinne kuljettavat toimittajaa pitkin Saurun koulua ja yrittävät selvittää koodauksen osalta täysummikolle, mistä Rosan koodissa on kysymys. Ruusutarra löytyy valokuvan kulmasta, koodi kuvan takaa, tarra komeron ovesta, koodi komeron pohjalta. Koodi voi olla numeroita ja kirjaimia.

Rosan koodi on Yleisradion tuottama peli, jonka tavoitteena on innostaa alakouluikäiset ohjelmoinnin pariin. Rosan koodin idea on 6-osainen animaatiosarja, joka kertoo supersankari Rosasta. Rosan tehtävä on pelastaa maailma pahalta Griefmasterilta keräämällä 50 koodinpalaa.  Pelaaja tekee ihan samaa, hän etenee pelissä keräämällä koodeja ratkaisemalla kooditehtäviä. Peliä voi pelata fyysissä paikoissa, kuten kouluissa, kirjastoissa ja museoissa.
Lisäksi Perniössä koodeja löytyy ainakin Teijon kansallispuistosta.
–Täällä haja-asutusalueella on hiukan vaikeampaa kätkeä koodeja, sanoo rehtori Anssi Örling.

Oliver Järvinen näyttää, mitä hänen keräämillään seitsemällä koodilla saa aikaan. Rosa puhuu puhekuplilla ja pahoittelee kaverilleen jotain puuttuvaa juttua. Salosta Rosan koodissa ovat mukana Saurun koulun lisäksi Meri-Halikon ja Hähkänän koulut sekä Elektroniikkamuseo.

Lue painetusta lehdestä lisää virtuaaliseikkailusta!

Jaa artikkeli: