Skip to main content

Kaupunginhallitus ei puraissut budjetista, mutta museovarasto äänestytti kolmesti

 

Salon historiallisen museon johtaja Susanna Luojus esitteli museoirtaimiston säilytykseen Perniössä käytettävää Lupajan navettaa lehdessä lokakuussa.

Salon kaupunginhallitus oli varsin yksituumainen käsitellessään kaupungin talousarviota ensi vuodelle. Hallitus esittää valtuustolle muun muassa investointiohjelman hyväksymistä kaupunginjohtajan esittämässä muodossa. Ainoa kanto kaskessa oli museoiden yhteisvarasto, jota hallitus käsitteli sekä osana talousarviota että erikseen hankesuunnitelman hyväksymistä.
Osmo Friberg (ps) esitti hankesuunnitelman hylkäämistä, Johanna Riski sen palauttamista valmisteluun. Talousarviota käsiteltäessä Friberg esitti sen poistamista talousarviokirjasta.
Hallitus päätti lopulta esittää luvuin 7-6 valtuustolle hankesuunnitelman hyväksymistä ja samoin luvuin määräraha pysyi myös talousarviossa.  Samat olivat luvut myös, kun äänestettiin asian palauttamisesta.

Asia koskettaa eteläistä Saloa suoraan sikäli, että Salon historiallisella museolla on myös Perniössä esineistöä tallessa tiloissa, jotka eivät säilyttämiseen sovellu.
Varaston rakentamiseen kaupunki aikoo hakea valtionapua. Kokonaisuuden hinta on noin 5,3 miljoonaa euroa.

Investointiosaan ei muuten kajottu: eteläisen Salon osalta ensi vuodelle on merkitty muun muassa Pesänlammen kunnostus ja joen ylittävän kevyenliikenteen sillan uusiminen sekä koirapuiston rakentaminen. Yhteiskoulun peruskorjaus tai uudisrakennus on ohjelmassa vuosina 2025-2027.

Näkyvää tekemistä Perniössä on myös puistoalueiden kehittäminen: kaupunki on saanut maakauppojen myötä Perniön kirkonkylältä omistukseensa maa-alueita ja nyt aletaan laatia puistoalueista kokonaissuunnitelmaa, jossa hahmitellaan muun muassa kasvillisuutta ja kulkuyhteyksiä.

Salon talousarviossa on myös kohtia, jotka varmistuvat vasta myöhemmin.
Kirjakkalanselältä Vuohensaareen vievän veneväylän ruoppaus on tällainen kohde.
Väylä on luodattu vuonna 2022 ja havaittu, että se on liettymisen vuoksi 20-30 senttiä ilmoitettua matalampi. Väyläruoppaus alkuperäiseen tasoon synnyttäisi vajaat 20 000 kuutiota ruoppausmassoja, joiden läjitys on koko hankkeen suurin kustannus.
Läjitys mereen Kirjakkalassa maksaisi noin 450 000 eurao, läjitys mereen Strömman kanavan eteläpuolelle noin 750 000 euroa. Maalle läjittäminen maksaisi miljoona euroa. Hankkeeseen on kahdelle seuraavalle vuodelle merkitty 500 000 euroa kummallekin.

Jaa artikkeli: