Salossa on muutamana viime kesänä harmiteltu äänekkäästi ja perustellusti sitä, että julkinen liikenne koulujen kesäloman aikana on varsin vähäistä.
Kaupungissa on kuultu huolet ja tartuttu toimeen: kesäliikennekokeilun aikataulut julkistettiin maanantaina ja uudet pikkubussivuorot käynnistyvät kesäkuun alussa.
Lähtökohtaisesti ajatusta voi kiittää: vuorot vievät keskustaajamaan joka ilmansuunnasta ja palauttavat vielä kotikulmillekin, jopa ohi virka-ajan. Hinnat on ainakin kokeilukesänä pidetty varsin kohtalaisena.
Aikataulut käytännössä vaikuttavat osuvilta sikäli, että matkaketjujenkin tekeminen onnistuu: esimerkiksi autoton teijolainen pääsee kesäliikenteen avulla vaikka rautatieasemalle, käväisee päiväretken Turussa ja pääsee vielä illalla takaisin kotiinsakin.
Kaupungin kesäliikennekokeilusta maksama hinta, noin 130 000 euroa, on palvelutason paranemiseen nähden hyvin kohtuullinen.
Eräs mielenkiintoinen yksityiskohta kokeilussa on Teijon suuntaan ajettava kutsuliikenne. Aikataulun mukaiset vuorot ajetaan, jos kyytiläisiä on ja tieto kyydin tarpeesta ilmoitetaan ajoissa. Sähköinen varausjärjestelmä ja lyhyehkö varoaika ovat nykypäivää; kyytinsä voi varata puhelimella vaikka kansallispuistossa laavulla istuessa. Kutsuliikenteestä saadaan näin tärkeää kokemusta vastaisen varalle.
Tärkeintä tietysti on, että kesäliikenne otetaan omaksi ja sitä käytetään. Vain riittävä käyttöaste takaa sen, että kokeilua jatketaan ehkä seuraavinakin vuosina. Ympärivuotisten asukkaiden lisäksi palvelun luulisi kiinnostavan myös suuremmista kaupungeista tulevia vapaa-ajanasukkaita. Jos kotona on totuttu siihen, että joukkoliikenne kulkee vähän matkan päästä ovelta, miksi sama ei kelpaisi myös maaseudulla. Tänä kesänä siihen aukeaa mahdollisuus.