Skip to main content

Bensan ei tarvitse olla ilmaista, mutta kohta jää väliin tärkeitäkin menoja

 

Hanna ja Minna Jaala ovat valmiina perjantain torviprotestiin.

Millä autolla aiotte ajaa, kun bensiini maksaa kaksi markkaa litralta, kysyi Fiatin mainos vuonna 1974.

Bensa ei  tänä keväänä maksa kahta markkaa litralta vaan monella asemalla kaksi euroa  ja enemmänkin.  Hintataso puhuttaa kahvipöydissä, ärsyttää monia ja niin ikään perniöläisen Hanna Jaalan ja hänen tyttärensä Minnan mitta alkaa olla täysi.
–Se on 145 euroa kerralta, kun otan tankin täyteen, sanoo Minna Jaala.

Lääketeknikon opinnot ajattavat häntä Perniön ja Turun välillä käytännössä päivittäin.   Koulumatkoista kertyy bensiinilaskua noin 600 euroa kuukaudessa ja kaikkiaan rahaa polttoaineeseen menee yli 700 euroa kuussa.

–Sehän meillä Suomessa on, että ei tehdä mitään mutta jupistaan vaan itsekseen, sanoo Hanna Jaala.
Hän on valinnut toisin:  Hanna Jaala vastaa isolta osin   perjantaina Turussa järjestettävän Torviprotestin järjestelyistä ja Minna Jaala on mukana tiimissä.

Torviprotesteja järjestetään yli kymmenessä kaupungissa ja kaiken takana on Facebookissa jo yli 280 000 jäsenen kokoiseksi kasvanut Stop autoilijoiden kuritukselle! niminen ryhmä.

Hanna Jaala sanoo heti kärkeen, että Convoy – mielenilmauksen kanssa tapahtumalla ei ole mitään tekemistä:  tapahtumaa on järjestetty yhteistyössä viranomaisten kanssa.  Tarkoituksena on ajaa letkassa Artukaisista valtion virastotalon luokse ja ympäri ydinkeskustan.  Itsenäisyydenaukiolla soitetaan torvia.

Jaalat sanovat suoraan, että tarkoituksena  on muuttaa yleistä poliittista ilmapiiriä autoilumyönteisemmäksi ja pyrkiä vaikuttamaan polttoaineiden mittarihintaan.  Raakaöljyn hinta elää omaa elämäänsä, mutta Jaalat toteavat, että veroja pitäisi voida tarkistaa.  Tammikuussa bensiinin kuluttajahinnasta noin 60 prosenttia oli erilaisia veroja ja dieselistä noin puolet.

Hanna ja Minna Jaala sanovat pelkäävänsä, että ihmiset jättävät pian väliin tärkeitäkin ajoja kuten lääkäri- tai kuntoutuskäyntejä.
–Emme ole vain maaseudun asialla. Ei se julkinen liikenne Helsingissäkään esimerkiksi vuorotyöläisiä palvele, Hanna Jaala sanoo.

Lue koko juttu 17.2. painetusta ja digilehdestä!

 

Jaa artikkeli: