
Salon kaupunginvaltuusto käsittelee länsirataa kokouksessaan ensi maanantaina. Kuvituskuva.
Salon kaupunginhallitus esittää valtuustolle länsiradan hyväksymistä. Hallitus äänesti asiasta kokouksessaan maanantai-iltana.
Kaupunginhallitus kannatti osaltaan länsiratahankkeen hyväksymistä äänin 9-3. Esityksen puolesta äänestivät Simo Paassilta (sd.), Juhani Nummentalo (kok.), Anu Aaltonen (kok.), Jarkko Antila (sd.), hallituksen varajäsenet Mia Blomqvist (sd.) ja Anna Härri (vihr.), Marjaana Mänkäri (kesk.), Tanja Valkonen (sd.) ja Anna-Leena Yli-Jama (kok.). Keskustan Maija Kymäläinen jätti kokouksessa vastaehdotuksen, jonka mukaan kaupunginhallitus ei hyväksyisi hankkeen osakassopimusta. Hänen ehdotustaan kannattivat Timo Lehti (kesk.) ja Marja Ruokonen (vas.). Hallituksen perussuomalainen varajäsen Osmo Friberg jääväsi itsensä.
Lisäksi hallituksen jäsen Jerina Wallius (vihr., sit.) katsottiin kokouksessa esteelliseksi äänestämään asiasta, sillä ratahanke kulkisi toisessa vaiheessa Walliuksen omistaman kiinteistön poikki ja koska hallitus katsoi, että päätettävänä olevassa osakassopimuksessa sovitaan myös hankkeen toisen vaiheen suunnittelusta, rahoituksesta ja toteutuksesta. Walliuksen ollessa esteellinen äänestämään äänesti hänen sijastaan hanketta kannattanut varajäsen Härri.
Ennen länsiratahankkeesta äänestämistä hallitus käsitteli aloitetta kansanäänestyksen järjestämisestä länsiratakysymyksestä. Walliuksen liikkeelle laittama aloite keräsi kaiken kaikkiaan 2006 allekirjoitusta, mutta hallitus päätti esittää valtuustolle siitä luopumista niukin äänin 7-6. Luopumista kannattivat Paassilta, Nummentalo, Aaltonen, Anttila, Blomqvist, Valkonen ja Yli-Jama, kun taas kansanäänestyksen kannalla olivat Lehti, Friberg, Härri, Kymäläinen, Mänkäri ja Ruokonen.
Länsiratakysymys on Salon kaupunginvaltuuston pöydällä ensi viikon maanantaina järjestettävässä kokouksessa.
Salon lisäksi länsirataa käsiteltiin eilen myös Kirkkonummella, jossa valtuusto hylkäsi osakassopimuksen äänin 36-15. Kirkkonummen kustannusosuus hankkeen ensimmäisessä vaiheessa olisi 15 miljoonaa euroa, kun taas Salon osuus olisi 27 miljoonaa.







