Skip to main content

Kiskon Kirkonkyläntien muutos kylätieksi viimeisillään

Tältä Kirkonkyläntie näytti kesällä ennen maalaustöitä.

Eteläisen Salon kylätietarjonta on syyskuussa täydentynyt yhdellä kylätiellä. Varsinais-Suomen ely-keskus kertoi kesällä muuttavansa Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viisi tietä kylätieksi, joista yksi oli Kiskossa sijaitseva Kirkonkyläntie.

Syyskuussa ely-keskus on laittanut muutostöissä tuumasta toimeen. Ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Petri Suomi kertoo tiistaina, että työt ovat viimeistelyä vaille valmiit. Osa tien maalauksista on jo tehty, kuten myös esimerkinnät. Myös uudet kyltit ovat paikallaan.
–Siellä on tehty nopeusrajoitusmerkinnät ajorataan ja symbolit kevyen liikenteen käyttäjille on maalattu ajorataan, Suomi kertaa tilannetta.

Kun tie muutetaan kylätieksi, kevyelle liikenteelle maalataan tien molempiin laitoihin väylät. Autoliikenne kulkee tien keskellä ja vastaantulevaa liikennettä väistetään tien oikeaan laitaan. Muutoksia tien rakenteeseen ei tehdä.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Vesa-Matti Eura kertoi Perniönseudun Lehdelle kesällä, että nyt toteutetuista kyläteistä haetaan kokemuksia kyläteiden suunnittelusta. Ely on toteuttanut Varsinais-Suomessa aikaisemmin kylätien vain kerran, Mathildedalin Tullintiellä.

Kuvassa näkyy nopeusmittari tiellä. Mittarissa on hymynaama.

Tullintie Mathildedalissa on elyn aiemmin kylätieksi muuntama tie. Ajoväylä asettuu tien keskiosaan ja kevyelle liikenteelle on omat väylänsä molemmissa reunoissa.

Eura huomauttaa nyt, että tiekäyttäjän näkökulmasta muutos näkyy merkinnöissä. Asiasta on käyty keskusteluja ennen kaikkea muilla paikkakunnilla, ei niinkään Kiskossa. Kyläteiden toteutuksesta on tullut uutisoinnin myötä palautetta, mutta tiet ovat saaneet toteutuksen jälkeen myös kiitosta.
–Se on niin uusi asia ja se ei näköjään oikein aukea, kuinka se toimii, Eura toteaa.
–Kohteet ovat yleensä vanhoja maanteitä, joissa on ollut 50 kilometrin tai jopa suurempia nopeusrajoituksia. Ne ovat nyt tällaisia taajamatyylisiä ja meidän täytyy saada tien poikkileikkausta näyttämään kapeammalta, jotta ihmiset ymmärtävät, että nyt ollaan taajamaympäristössä. Maalimerkintä toimii siinä aika hyvin.

Eura muistuttaa, että muutosten myötä tie ei kapene ollenkaan, vaikka ajorata tulee tien keskelle.

Euran mukaan Varsinais-Suomen ely-keskus on eritellyt alueeltaan kymmeniä potentiaalisia kyläteitä nyt toteutetun viiden lisäksi.

Jaa artikkeli: