Skip to main content

Sittenkin merikaupunki

 

Mathildedalissa aiemmin syksyllä järjestetyssä yleisötilaisuudessa puhuttiin Salon merellisestä puolesta ja tilaisuudessa kuultiin myös huoli siitä, että Saloa ei tunneta merikaupunkina.

Kun tapetilla olivat ennen muuta matkailu- ja asumis- ja yritysasiat, tilanne voikin olla se, että kaupunki on monen mielissä tori ja viisi korttelia sen ympärillä.

Toisaalta on muitakin puolia. Teijolla toimiva viranomaisveneitä valmistava Marine Alutech on kertonut tasaisin väliajoin uusista tilauksistaan ja niin myös tällä viikolla. Tänä vuonna 40 vuotta toimineen yrityksen kasvuvauhti on ollut kovaa.
Venetehtaan naapurina toimivalla korjaustelakalla on niin ikään päällä hyvä työkuorma.
On siis niin, että vaikka matkailumielessä Salo ei aina merikaupungilta näyttäisikään, merenkulun ammattilaiset näkevät toisin. Perinteet yksin eivät riitä tälläkään kertaa, vaan kasvu on tapahtunut kehityksen ja erikoistumisen kautta.

Samaa voi sanoa metalliin liittyvistä töistä muualtakin maakunnasta: Meyer Turun telakka kertoi tiistaina uusista risteilijätilauksistaan. Teijolaisyritys on kooltaan pieni laivatelakan rinnalla, mutta molemmissa yhtiöissä tehdään jotain riittävän hyvin. Lopputulos on, että alan osaajille on maakunnassa kysyntää ja Uudenkaupungin autotehtaalta lopputilin saavien katseet voivat kääntyä joko Pernoa tai Teijoa kohden.

Hyvää on sekin, että kumpikaan yritys ei ole lähdössä Teijolta mihinkään; Marine Alutech satsaa parhaillaan myös toimitilojensa laajennukseen.

Kaupungintalolla ja kylällä voisi tässä kohtaa kiinnostaa vastaus kysymykseen: miten työntekijöistä saadaan edes salolaisia saati teijolaisia tai vaikka perniöläisiä?

Jaa artikkeli: