
Muutamn vuoden päästä Salon alueella nähdään joukkoliikennettä myös viikonloppuisin. Tämä bussi suuntasi Perniöstä Saloon viime talvena.
Salossa joukkoliikenne tulee tulevina vuosina liikennöimään viikonloppuisin ja myös iltaliikennöintiä lisätään.
Elinvoimajaosto päätti asiasta kokouksessaan tiistaina 2. syyskuuta. Kokouksessa hyväksyttiin joukkoliikenteen hankinnan suunnitteluperiaatteet, joihin sisältyy esimerkiksi joukkoliikenteen liikennöintiajan pidentäminen sekä aamusta että illasta, työmatkalaisten jatkoyhteyksien huomioiminen ja ilta- ja viikonloppuvuorojen lisääminen.
Esityksessä Paikun liikennöintiä laajentamista perusteltiin Salossa tapahtuneen myönteisen joukkoliikennekehityksen pysähtymisen estämisellä.
Salossa aloitettiin elokuussa 2023 osana joukkoliikenteen kehittämistyötä iltaliikennekokeilu, minkä myötä sen kolmen eniten käytetyn linjan alueella aloitettiin liikennöinti myös iltaisin. Tuolloin myös linja 600B alkoi kulkea iltaisin Perniöön. Kokeilun tarkoituksena oli selvittää, onko iltaliikenteelle tarvetta.
Kahden vuoden jälkeen matkustusdatasta nähdään, että iltavuorojen käynnistyttyä kulkeminen linjojen alueilla on kasvanut huomattavasti. Matkustajamäärä on noussut 23 prosenttia ja lipputulot 45 prosenttia.
Myös linjojen päivävuoroilla matkustaminen on iltalinjojen myötä kasvanut.
Toisaalta matkustusdatasta selviää, että Paikun matkustajamäärien ja lipputulojen kasvu on hidastunut kahdessa vuodessa. Elinvoimajaoston esityslistassa todetaan, että tulevan joukkoliikennehankinnan myötä Salossa tulisi liikennöidä paremmin kuntalaisia palvelevaa joukkoliikennettä. Listassa nostetaan myös esiin joukkoliikenteen vaikutus Salon elinvoimaan.
Suunnitteluperiaatteiden pohjalta laskettu kustannusarvio on kokonaisuudessaan noin 7,2 miljoonaa euroa. Arkiliikenteen osuus iltaliikenne mukaan lukien on 5,6 miljoonaa euroa, lauantaivuorojen osuus noin 0,7 miljoonaa euroa ja sunnuntailiikenteen osuus noin 0,9 miljoonaa euroa.
Esityslistalla todetaan, että parannuksien myötä matkustusmäärät Salossa voisivat nousta yli miljoonan vuotuisen rajan ja vähintäänkin kaksinkertaistua nykyisestä.
Esimerkiksi Hämeenlinnassa joukkoliikenteen palveluntarjonnan parannus ja siihen panostaminen lisäsi esityksen mukaan matkustusta merkittävästi. Palvelutarjonnan kasvattamisen jälkeen Salo panostaisi rahallisesti lähes vastaavan summan kuin Hämeenlinna omaan joukkoliikenteeseensä. Matkustusmäärien ja lipputulojen voitaisiin esityksen mukaan odottaa kasvavan Hämeenlinnan lailla, vaikka täysin samanlaista kasvua ei ole realistista odottaa Salon pienemmällä asukaspohjalla.
Elinvoimajaoston kokouksessa kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Kalle Räike teki perussuomalaisten Osmo Fribergin kannattamana vastaehdotuksen, jossa palvelutason kohotus kohdennettaisiin ainoastaan arkipäivän liikennöintiin, iltaliikenne toteutettaisiin kustannustehokkaasti erillisillä kokoavilla iltalinjoilla iltaliikennekokeilun linjojen tavoin, eikä viikonlopun liikennöinnin laajennusta sisällytettäisi harkintaan.
Elinvoimajaosto hyväksyi alkuperäisen esittelijän ehdotuksen lukemin 7–2.
Uuden sopimuskauden kilpailutus käynnistetään tämän vuoden loppuun mennessä. Nykyinen joukkoliikenteen sopimuskausi jatkuu vuoden 2027 toukokuun loppuun, joten muutokset tulevat näkymään bussilinjoilla osittain vuonna 2027 ja kokonaan vuonna 2028.







