Eteläisessä Salossa päällystetään tulevana kesänä teitä niukalti. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen varsinaiseen päällystysohjelmaan mahtuu seudulta vain noin kahden kilometrin osuus Strömman kanavan tuntumassa.
Näin esimerkiksi paljon puhuttanut kantatie 52:n osuus Perniön liikenneympyrästä etelään korjataan vain paikkauksin. Vilkkaimpia pääteitä maakunnassa päällystetään noin 110 km ja keskivilkkaita teitä noin 20 km. Kaikkiaan uusitaan päällyste noin 135 kilometrillä.
–Kun pelimerkkejä ei ole, niitä vain ei ole. Joka penni kyllä käytetään, rahaa ei pantata missään, sanoo tienpidon asiantuntija Veli-Pekka Pelttari Ely-keskuksesta.
Päällystemateriaalien ja polttoaineiden hinta pysyy edelleen korkealla. Pelttari laskeskelee, että nyt käytettävissä olevalla määrärahalla olisi toissavuonna päällystetty noin 250 kilometriä tietä. Vastaavasti samaan määrään pääsy edellyttäisi jopa kymmenen miljoonan euron lisäystä määrärahoihin. Korjausvelka kasvaa kaiken aikaa.
–Ja missä sitten ollaan viiden vuoden päästä tällä menolla, sitä en uskalla miettiäkään, Pelttari toteaa.
Hintojen heittelyyn varaudutaan edelleen ja Ely-keskus pidättää itsellään oikeuden myös muuttaa päällystysohjelmaa.
Pelttari toteaa, että eteläisen Salon osalta on luvassa kertakaikkinen välivuosi: viimeisten kolmen vuoden aikana on päällystetty uudelleen muun muassa Kemiöntietä, Skoilan ja Saurun teitä ja Kisko-Salo-väliä.
Alkuvuoden 2023 vaihtelevat lämpötilat vaurioittivat pinnoitteita pitkin maakuntaa.