Rantaradan junat vilahtavat kohta Perniön ohi entistä nopeammin. Mutta kuinka paljon nopeammin.
–Se riippuu junatyypistä, kertoo aluepäällikkö Erkki Mäkelä Liikennevirastosta.
Nopeus nousee 180 kilometristä kahteensataan kilometriin tunnissa. Sitä ennen Karjaan ja Salon välillä parannetaan radan päällysrakennetta ja vaihdetaan kiskoja ja ratapölkkyjä.
Päällysrakenteen parantaminen tarkoittaa sepelin vaihtoa ja kiskonvaihdossa kuluneet kiskot vaihdetaan uusiin.
Märjänmäen tunneli on Aimontapontieltä katsottaessa Turun puoleinen tunneli. Tunnelissa alkaa olla valmista, viimeistelyyn menee muutamia viikkoja. Karjaan puoleisessa Lemun tunnelissa työt ovat valmiit.
Kummassakin asemaseudun tunnelissa on alun perin ollut ruiskuttamalla valettu betoniholvi, joka on aikaa myöten paikoin lohjennut.
Holvin tarkoitus on johtaa hulevedet radan sivuun ja estää kivien tippuminen radalle.
–Valoimme uuden holvin sen päälle, sen ja kallion väliin, vanhan sisäpuolelle, kertoo työmaan päällikkö Lauri Kuusela Ralf Ajalin Oy:sta.
Työtä on tehty öisin: illan tullen työmaalla tarvittava kalusto on nostettu isolla trukilla kiskoille ja aamulla pois. Kaiken kaluston siirtäminen tunneliin ja tunnelista muuten kuin pyörillä kestäisi puolesta tunnista tuntiin. Yöstä ei olisi paljon jäänyt työnteolle.
Koko juttu painetussa lehdessä