Skip to main content

Varesvuo menee vaikeaa päin

Viivi Varesvuon “Juhlissa”-näyttely toi Teijolle esimerkiksi keraamisia peuroja.

Peuroilla ei ole talviturkkia, mutta jos olisi, ne näyttäisivät kai osapuilleen tältä.
Viivi Varesvuon matkassa Teijolle on tullut monta valkoista, kämmenelle mahtuvaa keramiikkapeuraa.
–Tiedän kyllä, että moni ei tykkää peuroista yhtään, kun ne syövät kukkapenkit ja kuljettavat punkkeja. Mutta ne ovat niin kauniita, Varesvuo huokaa.

Varesvuo on tehnyt taidetta monella eri tekniikalla: hänen käsissään on syntynyt muun muassa öljymaalauksia, grafiikkaa ja piirroksiakin.
Nyt listalle voidaan lisätä vielä keramiikka: Varesvuo korostaa, että ei ole keraamikko vaan kuvataiteilija, joka käyttää materiaalinaan savea.
Helsingin ja Fiskarin välillä aikansa jakava Varesvuo on pitkän linjan kuvataiteilija: ensimmäisen yksityisnäyttelynsä hän piti vuonna 1990. Pitkä ura ei tarkoita sitä, että tekijä olisi halunnut jäädä kiinni kerran omaksumaansa tyyliin tai tekniikkaan, päinvastoin.
–Se on ollut minussa aina, että vaikeaa kohti vaan, Varesvuo nauraa.

Masuunin näyttelyyn tuli siis mukana keramiikkaa, ne peurat ja lisäksi ihmisiä. Varesvuo huokaa nyt saaneensa kiinni myös kasvojen piirtämisestä. Saveen piirretyillä hahmoilla on esikuvansa, mutta ketään ne eivät muistuta yksi yhteen.

Teijon Masuunin näyttelytilat ovat koko syksyn täynnä taidetta. Varesvuo täyttää studiotilan, aulan ja kahvilan puolestaan helsinkiläinen Tapani Piirto, jolle ihmishahmo on tärkeä – mutta kasvot eivät niinkään.
–Jos maalaisin näihin silmät, se paljastaisi liikaa, Piirto myhäilee.

Nyt katsojalle jää tilaa aavistella itse, mitä missäkin tapahtuu.

Piirto piti vuosikausia Taidesalonki Piirtoa Helsingissä. Taiteenmyyntimatkoilla tehtiin kauppaa ja samalla kertyi muistiin mielenkiintoisia näkemyksiä. Kenelle on ollut maisemaan maalattu kirkko ihan liikaa, kuka on halunnut merimaisemaan lokkien asemesta hävittäjiä. Piirton maisemat ovat omalla laillaan yhtä puuta miehen muun taiteen kanssa: yksityiskohtia on vähemmän, utua ja tulkinnanvaraa enemmän.

Varesvuon ja Piirton lisäksi Masunin Galleriassa 1.12. asti Anne Buljuginin, Mari Cadaut’n ja Hanna-Kaisa Seppälän yhteisnäyttely ”Pidot”, Obscurassa 24.11. asti Niko Saarisen ”Muistin kuvia” ja Camerassa 1.12. asti Sanna Hukkasen näyttely ”Etnograafin kiertävä kotimuseo”.

Jaa artikkeli: