Pelastusliivit heinikossa, kukkapurkit nurin ja pääsiäiskoristeiden höyhenet pitkin terassia. Tuuli on lennättänyt pitkin pihaa kaiken, mistä se on kiinni saanut.
Sellaista se joskus on, kun asuu merenrannalla ja kevätpuhuri puhaltaa oikeasta suunnasta.
Jukka Linkola voi vain todeta pihallaan tapahtuneen ja tuumata, että onhan tässä aikaa siivota.
Jälkimmäistä ei uskoisi, sen verran monta rautaa Linkolalla on tulessa juuri nyt.
Särkisaloon asettuneen musiikin ammattilaisen tekemiset eivät pieneen tilaan mahdu: Jukka Linkola on jazzpianisti, orkesterinjohtaja, kapellimestari ja säveltäjä. Hänen kynästään on syntynyt niin jazzia, musikaaleja ja oopperoitakin samoin kuin esimerkiksi kuoro- sekä elokuvamusiikkia.
Tekemisiä kertyy sitä mukaa kun vuosiakin, ja tänä keväänä Jukka Linkola viettää 50-vuotistaiteilijajuhlaansa.
–Onhan tässä vähän outokin tilanne, yhtäkkiä tulee kaksi tuntia uutta instrumentaalimusiikkia, Linkola puntaroi.
Eikä merituulesta ole pitkä matka yhteen juhlavuoden teokseen. Ensi tiistaina kantaesitetään Espoossa Tapiola-salissa Linkolan flyygelitorvikonsertto ”Nixår songs”. Nixår on Niksaari ruotsiksi ja viiden laulun sarja rakkaudentunnustus omille maisemille ja luonnolle.
Linkola on Särkisalossa juurillaan: hänen isoisänsä August Tobias Wilenius oli Särkisalon kirkkoherra. Osa Linkolan sisaruksista on syntynytkin Särkisalossa. Kalavedet ja sienimetsät ovat tuttuja koettavia miehelle jo vuosikymmenien ajalta.
Linkola laskee ammattilaisuutensa laskeneen kapellimestarin ja osasäveltäjän tehtävistä Intimiteatterin musikaalissa ”Hassu sirkus”. Tuolloin Linkola oli 17-vuotias ja takana oli jo vuosikausia pianon takana.
Tasan 50 vuotta tulee tänä vuonna kuluneeksi siitäkin, kun Linkola ensi kertaa esiintyi Pori Jazzissa, sillä kertaa Oton kvartetti -kokoonpanon pianistina.
Juhlakevääseen kuuluu myös se, että jazz-orkesteri Jukka Linkola Tentet julkaisee uuden levyn. Rumba Liberte -albumilla on niin uusia sävellyksiä kuin sovituksiakin.
Tentet nähtiin ja kuultiin Salossa lavalla loppuvuodesta 2021. Salo kulttuurikaupunkina saa Linkolan mietteliääksi; aineksia ja tekijöitä olisi, mutta parannettavaakin.
–Struktuuriin ei oikein panostettu niinäkään vuosina, kun rahaa oli.
Säveltäjä Aulis Sallisen Linkola muistaa tuumanneen, että musiikki syntyy vanhoista resepteistä, joita maustetaan uudelleen.
–Musiikkihan on kertausta, opiskelua, kuuntelua ja ihmettelyä. Se on koko elämän mittainen väitöskirja ja kun se ei lopu kesken, Linkola toteaa.
Koko juttu 20.4. painetussa ja digilehdessä!