Pöydän päälle on aseteltu neuvolakortteja vuosien varrelta. Vanhimmissa neuvolakorteissa vaaleanpunainen tai vaaleansininen väri kertoo, kuuluuko kortti tytölle vai pojalle. Perniöläiset äidit Kirsti Laukkanen, Annamari Mäenpää ja Caroline Kestilä katselevat kortteja ja pohtivat, kuinka paljon kortit ovat muuttuneet.
Korttien lisäksi moni muukin asia neuvoloissa on muuttunut. Viiden lapsen äiti Annamari Mäenpää kertoo, että neuvolassa käyminen on tullut todella tutuksi, sillä uusioperheen myötä perheeseen kuuluu vielä neljä lasta .
–Minun esikoiseni on jo yli parikymppinen ja nuorimmainen on kolmevuotias, tässä välissä moni asia on muuttunut. Kaikki muutokset eivät ole kuitenkaan olleet hyviä, Mäenpää kertoo.
Kirsti Laukkasella ja Caroline Kestilällä on molemmilla kolme lasta, joten myös he ovat käyttäneet neuvolan palveluja useamman vuoden ajan. Kun kolmikko keskustelee neuvolan hyvistä ja huonoista puolista, ensimmäinen murhe on se, että neuvolan terveydenhoitajaa ei saa enää ikinä puhelimitse kiinni.
–Siinä mielessä on menty todella paljon huonompaan suuntaan, että nykyään ei enää pysty soittamaan suoraan omalle hoitajalle. Puhelu ohjautuu aina johonkin takaisinsoittojärjestelmään ja sitten täytyy odottaa, milloin joku soittaa takaisin, Laukkanen kertoo.
–Kun sitten joku soittaa, se voi olla ihan mistä neuvolasta tahansa. Puhelimessa on todennäköisesti joku, joka ei ole koskaan kuullutkaan sinusta ja lapsestasi. Joudut selittämään kaikki asiat uudelleen ja uudelleen, Kestilä lisää.
Ennen neuvolaan pystyi soittamaan tiettynä soittoaikana niin, että puhelimeen vastasi varmasti tuttu hoitaja. Myös neuvolassa oli usein vastassa tutut kasvot. Henkilökunnan vaihtuvuus harmittaa vanhempia. Tuttu hoitaja muistaa jo lapsen ja vanhemmat ja osaa kysellä juuri kyseisen perheen elämään liittyviä kysymyksiä. Useamman käyntikerran aikana syntynyt luottamus johtaa siihen, että vaikeistakin asioista on helppo puhua.
Lisää äitien ajatuksia tämän viikon lehdessä!