Päällepäin Pernon telakan altaan laituriin kiinnitetty Viking Grace näyttää jo varsin valmiilta.
Maalattavaa on vielä keulassa, asentajia huhkii nostureilla ja aluksen kelluminen korkealla kielii siitä, että tankit ovat tyhjät ja osa varustuksesta puuttuu.
– Ainahan kiire tulee, kun on iso rakennustyömaa, naurahtaa Henrik Grönvik mutta vakavoituu sitten:
– Sivullisen silmään sisällä voi näyttää kaaokselta, mutta kyllä kaikki on hyvin tarkkaan suunniteltua.
Samainen suunnittelu ja logistiikka takaavat sen, että alus on valmiina tammikuussa, jolloin se lähtee ensimmäiselle risteilylleen.
Tenholalainen Grönvik myöntää olevansa innoissaan; hän on Gracen tuleva päällikkö ja siirtyy uudelle alukselle ja Turku-Tukholma-linjalle Viking Xprs-alukselta.
Grönvik on merenkävijänä pitkän linjan ammattilainen, ensimmäinen työpaikka kauppalaivastossa aukesi vuonna 1984.
Tietty määrä opiskelua ja uuden omaksumista on edessä luonnollisesti uuteen alukseen siirryttäessä.
Viking Grace on ladattu täyteen uutta tekniikkaa komentosiltaa myöten. Esimerkiksi perinteisten paperikarttojen sijaan navigoidaan nyt elektronisilla kartoilla.
Konkaria muutos ei hirvitä, laitteet on varmistettu varajärjestelmin kuten lentokoneissa.
Gracen ohjailua on harjoiteltu myös simulaattorissa.
– Sillä saamme käytyä läpi, miten se ohjautuu eri paikoissa ja miten esimerkiksi tuuli vaikuttaa.
Lue koko juttu painetusta lehdestä