Hallituksen tasolla kannetaan huolta nuorista. Presidenttikin on puhunut nuorten syrjäytymisen vaaroista ja Salon kaupunginvaltuusto päätti maanantain kokouksessaan etsivän nuorisotyön panostuksen lisäämisestä.
Huolta kannetaan siitä, että kaikilla nuorilla olisi opiskelu- tai työpaikka peruskoulun jälkeen.
Samaan aikaan toisaalla Salon kaupunki jättää toisen asteen opiskelijat maaseudulla mm. Perniössä ja Aijalassa ilman mahdollisuutta kyytiin.
Opetustoimessa on todettu, ettei toisen asteen opiskelijoiden kyytien järjestäminen ole kaupungin opetustoimen lakisääteistä toimintaa. Näin onkin.
Aloitteeni koulukyytien avaamisesta muille kulkijoille torpattiin, mutta kyytiin kuulemma pääsee opiskelija, jos reitillä on tilaa. Ilmeisesti lukiossa, ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa on sellaisiakin opiskelulinjoja, joissa tunneille voi tulla vain niinä päivinä kun “kuljetuksessa on tilaa”.
Koulukuljetusten kilpailutusta ei ole haluttu tehdä ennen kuin kuljetussopimusten viimeinenkin optiovuosi on käytetty. Vuosi sopimusta on vielä jäljellä. Odotan nyt innokkaana koulutoimen valmistelua aloitteeseen, jossa esitetään koulukyytien sijasta reittitaksiliikenteen kilpailuttamista.
Tähän mennessä on valmistelija ollut sitä mieltä, että reittitaksiliikenne on varmaankin kalliimpaa kuin koulukyyti. Maanantaina käsitellystä vuoden 2011 tilinpäätöksestä käy ilmi, että vielä viime vuoden alussa luultiin ostettujen bussivuorojen matkan yksittäishinnan kaupungille olevan jopa 44 euroa. Näitä matkoja oli arvioitu saatavan 18 100 budjetoidulla n. 798 000 eurolla.
Vuoden aikana matkojen tilastointi tarkentui sen verran, että toteutuneita matkoja olikin 202 172 (!!) ja yhden matkan hinnaksi tuli vain 4 euroa koska rahaa käytettiinkin budjetoitua vähemmän, yhteensä 752 940 euroa.
Mussaaren kerhokokeilussa säästettiin seitsemällä kuljetusoppilaalla vuodessa miltei 7 000 euroa koulukyytejä yhdistelemällä. Niinpä on aivan järkeenkäypää, että laittamalla useita ihmisiä samoille pyörille voidaan kuljetuskuluissa säästää.
Lisäksi reittitaksiliikenne ainakin liikenneministeriön mukaan lisää joukkoliikenteen valtionosuutta.
On kiinnostavaa nähdä, ollaanko Salossa vihdoin niin surkeassa taloudellisessa tilanteessa, että järjen käyttö sallitaan vaikka se ei olekaan lakisääteistä.
Jaana Shelby
kaupunginvaltuutettu (KD)
Aijala, Salo