Skip to main content

Pitkän matkan patonki

Heipähän heip. Toimituksen lounaiskulman jatkoflunssaosaston  viikkokröhäisy  suoritetaan nyt tässä kyllä.
***
Yhdistelläänpä sitten vaaliasiat ja voimala-asiat sun muut.
Viime tiedon mukaan vihreät eivät mielikseen lähde ydinvoimaa ajavaan hallitukseen, eikä siinä nyt ole missään valossa juuri uutta.
Työministeri Anni Sinnemäen piti viime viikolla piipahtaa Salossa.  Reissu peruuntui ja Anni jäi näkemättä, mutta piskuinen ahaa-elämys löi läpi saman päivän iltana, kun pengoin levyhyllyäni.   
Jos kuka muistaa, Sinnemäki teki ennen politiikkaan sotkeutumistaan tekstejä muun muassa veikeälle Ultra Bra-yhtyeelle.   Sen ensimmäisellä täysipitkällä puolestaan on Sinnemäen sanoittama kappale nimeltä Kahdeksanvuotiaana.  Laulun päähenkilö on tiedostava ipana ja varma siitä, että maailma tuhoutuu ”taistelussa suurvaltojen”.   
Niinpä laulun tekstissä ensin haetaan kartalta paikkaa, joka välttäisi laskeuman.   
Ei vaan pääty hyvin sekään: ”Kumitossut ja huppari päälläni, otsa kurtussa, löysin Pääsiäissaaret Tyyneltämereltä.  Myöhemmin tuli ilmi että juuri sillä merellä tehdään ydinkokeita missä on Pääsiäissaaret”, laulettiin vuonna 1996 tällä albumilla Vapaaherran elämää.
Hep. Vanha vakaumus siis tämä tämmöinen jo, ainakin jos hiukan puolivelmusti asiaa ajattelee.
***
Ja sitä kulttuuria.   Turun taidemuseo on pistänyt jokseenkin komean kattauksen Suomen taiteen kultakaudelta.  Yli sadan teoksen näyttelyssä on  töitä niiltä kaikkein nimekkäimmiltä tekijöiltä, Shjerbeckit ja Haloset ja Edelfeltit ja mitä kaikkea.
Lauantaina piti lentsua uhmaten kiivetä museonmäelle, mikä ehdottomasti kannatti.  
Sillä leuhkiminen on tympeää, että on nähnyt nyt ihan sen ja sen teoksen omin silmin, mutta tuolla kyllä kannattaa poiketa ihan joka tapauksessa.    Kultakauden maalaukset ovat palasia historiasta ja samalla niin hykerryttäviä maalaustaidon näytteitä, että oksat pois.   Viimeistään Victor Westerholmin isot maisemakuvat todistavat väitteen todeksi.   
Se väittämä sitä vastoin on ihan puppua, että museoon ei kannata mennä kun samat kuvat näkee netistä.
Ei näe.  Näköispainokset korkeintaan ja  esimerkiksi wikipediaan isketty kuva Westerholmin maalauksesta Lehmiä koivumetsässä on  surkea.  Paikan päällä koettuna puolestaan tuntuu, kuin astuisi itse yli sadan vuoden takaiseen maisemaan hetkeksi itsekin.  Siinä noiden maalausten teho ja taika.
***
Viime viikolla tässä jo veisteltiin laajasta Pohjanmaasta.  On se, jopa niin että Vaasa ei olekaan enää edes pitkän päivämatkan päässä vaan vielä pidemmällä. Vai mitä siitä pitää päätellä, että tavaratalosta matkaan tarttunut Vaasan-merkkinen patonki onkin kääreen mukaan leipaistu Puolassa.
Äkkiseltäänhän ihan hullulta tuntuu,että sellaista pilaantuvaa kamaa kuin leipää kannattaa uittaa yli itämeren.
Samasta paketista toki selviää logiikka ja se, miksei leipä ole pahentunut.
Sähköiset laskut ja muut kulkevat lankaa pitkin äkkiä pitkiäkin matkoja.
Tuoteselosteen mukaan tässäkin on kyseessä varsinainen e-patonki.
***
Heip.

aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi

Jaa artikkeli: